Aktuality

Pořadatel zájezdu může změnit termín i cenu

Vydáno: 26.6.2015

Těšíte se na dovolenou, ale najednou vám pořadatel oznámí, že odjezd se o den odkládá nebo že zdražuje. Zákon to umožňuje, a když zákazník včas nereaguje, může to znamenat souhlas se změnou smlouvy. Více: https://www.dtest.cz/clanek-4459/poradatel-zajezdu-muze-zmenit-termin-i-cenu?utm_source=novinky150629&utm_medium=email&e_id=545829&a_id=1703

 

Co byste měli vědět o smlouvě o nájmu bytu

Vydáno: 23.6.2015

Nájem bytu vzniká na základě nájemní smlouvy. Smluvními stranami jsou pronajímatel, který byt přenechává do užívání nájemci, a nájemce, který byt od pronajímatele přijímá za účelem realizace vlastní bytové potřeby. Formu a obsahové náležitosti smlouvy o nájmu bytu upravuje občanský zákoník. Více: https://www.dtest.cz/clanek-4454/co-byste-meli-vedet-o-smlouve-o-najmu-bytu?utm_source=novinky150629&utm_medium=email&e_id=545829&a_id=1703

 

Právo: Problémy se zájezdy

Vydáno 4.6.2015

Léto se nezadržitelně blíží a s ním i sezóna dovolených. Kdo se rozhodne své volno strávit na chatě či u rybníka, většinou má obavu pouze o počasí. Pokud se něco pokazí, nebývá to komu vyčíst. Naopak ti, kteří využili služeb cestovních kanceláří a čeká je zájezd k moři či za poznáním, svěřují osud své dovolené někomu, kdo je profesionál a je za ni odpovědný. Jak na to, když není vše podle vašich představ a dohodnutých podmínek? Více: https://www.dtest.cz/clanek-4407/pravo-problemy-se-zajezdy

ESC: Fráze pro reklamace v jazycích EU přímo v mobilu

Vydáno:4.6.2015

Chcete si na dovolené v zahraničí umět poradit v každé situaci? Pak byste si do svého mobilního zařízení měli stáhnout aplikaci ECC-Net: Travel. Obsahuje nejen podrobné informace o vašich spotřebitelských právech v různých oblastech a v častých situacích, jako je zpoždění letadla či trajektu nebo problém s ubytováním, ale nabízí také konkrétní fráze, jak se o svá práva přihlásit v mateřštině obchodníka, a to v 25 evropských jazycích. Kromě 23 jazyků EU jsou to i norština a islandština. Více: https://www.dtest.cz/clanek-4401/esc-fraze-pro-reklamace-v-jazycich-eu-primo-v-mobilu

 

Test mykotoxinů v balených chlebech 2015

Vydáno:4.6.2015

Známé české přísloví říká, že co oči nevidí, srdce nebolí. Když si namažeme plátek chleba ke snídani, ani by nás nenapadlo, jaká okem neviditelná překvapení v podobě plísňových jedů může ukrývat. Abychom zjistili, jestli se musíme chlácholit zmiňovaným pořekadlem, nebo můžeme snídat bez obav, poslali jsme 30 balených krájených chlebů do laboratoře. A tentokrát máme dobrou zprávu – žádný z nich nepřesáhl legislativně stanovené limity. Rozdíly se ale najdou. Více: https://www.dtest.cz/clanek-4400/test-mykotoxinu-v-balenych-chlebech-2015#download

Vyúčtování od operátora čtěte pozorně z obou stran

Vydáno:28.5.2015

Mobilní operátoři mohou měnit podmínky již uzavřené smlouvy, kdykoliv je napadne. Ať se vám to líbí, nebo ne, dovoluje jim to zákon. Váš souhlas ke změně smlouvy nepotřebují, to však neznamená, že si to musíte nechat líbit. Stejný zákon vám za této situace garantuje bezplatný odchod ke konkurenci. Více: https://www.dtest.cz/clanek-4399/vyuctovani-od-operatora-ctete-pozorne-z-obou-stran

 

Strašák exekuce – kdy se obávat návštěvy exekutora?

Vydáno:6.5.2015

Mnoho lidí se domnívá, že pokud nezaplatí dluh, například kupní cenu či splátku úvěru, znamená to, že u nich doma může kdykoliv zazvonit exekutor. To je ovšem mylná představa. Za jakých podmínek může dojít k exekuci a jak se v takové situaci zachovat? Více: https://www.dtest.cz/clanek-4354/strasak-exekuce-kdy-se-obavat-navstevy-exekutora

 

Co je dětské, to je zdravé?

Vydáno:30.4.2015

Říká se, že kvalitní jídlo prospívá nejen tělu, ale i duši. Pro výběr vhodných potravin v dospělosti jsou důležité návyky z dětství, záleží tedy jen na nás, jaký základ dáme svým dětem. Na zákony se v tomto ohledu spoléhat nemůžeme, protože legislativně jsou ošetřeny jen potraviny pro děti do tří let. Od té doby jsou podle nich všichni dospělí. Více: https://www.dtest.cz/clanek-4328/co-je-detske-to-je-zdrave

 

Právo: Rozhodčí řízení a mediace

Vydáno: 30.4.2015

Nejen soudy řeší spory. Kvůli jejich zatížení a dlouhým lhůtám, ve kterých rozhodují i banální kauzy, se často volá po možnosti rychlejšího řešení. České právo zná dva způsoby, jak řešit skoro všechny spory alternativně. O rozhodčím řízení jsme okrajově psali již v minulém vydání v souvislosti s exekucemi. Další možností je takzvaná mediace. Více: https://www.dtest.cz/clanek-4326/pravo-rozhodci-rizeni-a-mediace

 

Pozor na nevědomé uznání dluhu

Vydáno: 17.4.2015

I když včas zrušíte objednávku, můžete se stát terčem vymáhací společnosti. Inkasní agentura Alektum Inkasso s.r.o. upomíná i bývalé zákazníky společnosti Westerfield nabízející po telefonu holítka. Vyžaduje po nich zaplacení nedoložených plateb a také využití odpovědního formuláře. Spotřebitelé tak mohou nevědomky uznat neexistující dluh. Více: https://www.dtest.cz/clanek-4311/pozor-na-nevedome-uznani-dluhu

 

Právo: Exekuce

Vydáno: 2.4.2015

Exekutoři a exekuce rozhodně nemají v obecném povědomí dobré jméno. Poslat na někoho exekutora ale není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. K tomu, aby mohl exekutor jednat, musí mít věřitel tzv. exekuční titul. Tím je často pravomocný platební rozkaz nebo rozsudek. Ve většině případů tedy musí před samotnou exekucí proběhnout řízení ve věci samé, kde má dlužník právo se hájit a dluh zpochybnit. Více: https://www.dtest.cz/clanek-4275/pravo-exekuce

 

Občané EU mají od pátku stejná spotřebitelská práva

Vydáno: 12.6.2014

Více než dva roky měly členské státy Evropské unie na promítnutí nové směrnice o právech spotřebitelů do svých právních řádů. Od pátku 13. června 2014 již musí být předpisy provádějící tuto směrnici uvedeny v život a regulovat vztahy mezi spotřebiteli a obchodníky shodně na celém území Unie. České provedení však vykazuje některé nedostatky. Více:  http://www.dtest.cz/clanek-3650/obcane-eu-maji-od-patku-stejna-spotrebitelska-prava

 

Problémy s dodavateli energií

Vydáno: 11.6.2014

Někteří dodavatelé energií zkouší na své zákazníky různé fígle. Poučení spotřebitelé, kteří znají zákony nebo čtou náš časopis, se jim však umí bránit. Přečtěte si zkušenosti některých spotřebitelů využívajících služeb naší poradny. Více:  http://www.dtest.cz/clanek-3647/problemy-s-dodavateli-energii

 

Právo: Reklamace zájezdu

Vydáno: 28.5.2014
Publikováno v časopise 6/2014

Chystáte si sbalit kufry a vyrazit na dovolenou? Možná jste využili naše rady z minulého vydání, vybrali si některý ze zájezdů cestovních kanceláří a těšíte se na zasloužený odpočinek. Kdyby se vše náhodou nedařilo tak, jak má, můžete si přečíst pár důležitých rad, jak se s případnými problémy vypořádat. Více: http://www.dtest.cz/clanek-3633/pravo-reklamace-zajezdu

 

Záruka a její uplatnění

Vydáno: 25.10.2013

Je v novém občanském zákoníku obsažena úprava záruky, nebo není? Ani odborníci v tom nemají zcela jasno, a spotřebitel samozřejmě tápe tím více. Právníci sdružení dTest jsou přesvědčeni, že i po 1. lednu 2014 zůstane záruka zachována prakticky ve stejném rozsahu jako dosud, a jsou připraveni za toto spotřebitelské právo v praxi bojovat. Více: http://www.dtest.cz/clanek-3166/zaruka-a-jeji-uplatneni

Jednostranná změna tarifu? Můžete změnit operátora!

Vydáno: 17.10.2013

Mobilní operátoři často mění své obchodní podmínky a nebývá to vždy k radosti zákazníků. Co když ale operátor klientovi jednostranně změní celý tarif? V takovém případě může naštěstí zákazník bez sankce odstoupit od smlouvy. Musí to však udělat včas. Více: http://www.dtest.cz/clanek-3159/jednostranna-zmena-tarifu-muzete-zmenit-operatora

Obchodníci na Facebooku obchází zákon

Vydáno: 11.10.2013

Nákup na sociálních sítích má probíhat podle stejných pravidel jako nákup v klasickém e-shopu. Obchodník musí zákazníka informovat o jeho právech a respektovat zákonná ustanovení, například možnost vrácení zboží bez udání důvodu. Praxe však často vypadá jinak a prodejci využívají neznalosti zákazníků k obcházení zákona. Více: http://www.dtest.cz/clanek-3154/obchodnici-na-facebooku-obchazi-zakon

Braňte se proti předváděcím akcím a podomnímu prodeji

Vydáno: 9.10.2013

Předváděcí akce a triky podomních prodejců již stály české seniory mnoho peněz a slz. Přestože osvěta je stále větší, a zejména po uvedení filmu Šmejdi do českých kin se problematika začala důsledněji řešit, stále existuje mnoho obětí. Sdružení dTest se tímto fenoménem dlouhodobě zabývá a snaží se udělat maximum pro ochranu seniorů, kteří jsou pro tyto „obchodníky“ snadnou kořistí. Více: http://www.dtest.cz/clanek-3146/brante-se-proti-predvadecim-akcim-a-podomnimu-prodeji

Zákaznické linky dodavatelů elektřiny – ne vždy pomohou

Vydáno: 3.10.2013

Vyzkoušeli jsme za vás, jaké služby nabízí svým zákazníkům dodavatelé elektřiny na zákaznických linkách. Kvalita byla různá, téměř třetinu linek obsluhuje počítač, na čtyřech linkách bylo možné „popovídat si“ jen se záznamníkem, nebo volající čekalo pouze oznámení, že se s číslem nelze spojit. Překvapil také dodavatel, který si za telefonickou konzultaci účtoval více než 100 korun. Více: http://www.dtest.cz/clanek-3135/zakaznicke-linky-dodavatelu-elektriny-ne-vzdy-pomohou

Společnost Maghera Royal bude čelit trestnímu řízení, operátoři mlčí

Vydáno: 2.10.2013

Právníci časopisu dTest podali Vrchnímu státnímu zastupitelství trestní oznámení na neznámé pachatele z okolí společnosti Maghera Royal kvůli podvodům spočívajícím v nabízení úvěrů přes linky s vysokou tarifikací. Zatímco dozorové orgány stále nenašly cestu, jak společnost zastavit, operátoři dále profitují z její činnosti. Více: http://www.dtest.cz/clanek-3134/spolecnost-maghera-royal-bude-celit-trestnimu-rizeni-operatori-mlci

Nejčastější omyly českých spotřebitelů

Vydáno: 26.9.2013

Přestože se povědomí českých spotřebitelů o jejich právech zvyšuje, poradci naší spotřebitelské poradny se stále setkávají s mnoha omyly a mýty, které spotřebitelům mohou velmi uškodit nebo jim přinejmenším zkomplikovat život. Více: http://www.dtest.cz/clanek-3121/nejcastejsi-omyly-ceskych-spotrebitelu

Napsat komentář

You must be logged in to post a comment.